مدیریت مرکز معرفی فرهنگی

  سازمان میراث‌فرهنگی از بدو تأسیس خود در اواخر دهه60 بر سه رکن پژوهش، معرفی و حفاظت استوار بوده ‌است. این سازمان هر پدیده میراث فرهنگی را مورد پژوهش قرار داده تا با شناخت آن مورد معرفی و سپس مورد حفاظت مردم و صاحبان اثر قرار گیرد. پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ابتدای تشکیل بر این موضوع تاکید داشته و نیز در دوره جدید فعالیت­ و پس از بازنگری در ساختار تشکیلاتی خویش، مرکز معرفی فرهنگی را در ساختار جدید خود گنجانده است. تا نسبت به معرفی و عرضه پژوهش‌­ها و مطالعات انجام شده اقدام نماید. معرفی پژوهش­‌ها و تحقیقات صورت گرفته به شیوه­‌های گوناگون انجام می­‌پذیرد.

این معرفی­‌ها از طریق ایجاد و هدایت رویدادهای فرهنگی شامل: همایش، کنفرانس، نکو­داشت، نمایش و سایر گردهمایی‌­ها و همچنین به شیوه چاپ و نشر افست یا دیجیتال است. تا به این طریق فعالیت­‌های تمام بخش­‌های پژوهشگاه را معرفی عرضه نماید. علاوه بر این‌ها مرکز معرفی فرهنگی نسبت به معرفی پژوهش‌ها و مطالعات حوزه‌­های میراث‌فرهنگی، گردشگری و هنرهای سنتی از طریق تولید فیلم، عکس، اسلاید، پوستر و... نیز اقدام می‌­نماید.  به بیان دیگر این مرکز به هر شیوه ممکن، چه با استفاده از دستاوردهای جدید انقلاب صنعتی و دستاوردهای ارتباطات قرن حاضر در حوزه فناوری­‌های نوین و چه به شیوه چاپ کاغذی کتاب، مجله،کارت­ پستال و غیره  نسبت به معرفی دستاوردهای پژوهشگاه اقدام می‌نماید.

این مرکز علاوه بر معرفی و عرضه پژوهش­‌ها و مطالعات اعضای هیات علمی و کارشناسان پژوهشی پژوهشکده­‌ها و گروه‌­های پژوهشی پژوهشگاه می‌­پردازد، بلکه فعالیت­‌ها و پژوهش‌­های مرتبط و پژوهش‌های با حوزه‌­های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌­دستی خارج از پژوهشگاه نیز اقدام می‌­نماید.

 

بر اساس ساختار جدید فعالیت­‌های مرکز معرفی فرهنگی شامل بخش­‌های زیر است:

  الف: انتشار دستاوردهای علمی به همان اندازه تولید علم از اهمیت بر خوردار است. این مهم از ابتدای شکل‌گیری پژوهشگاه مورد تاکید و اهمیت قرار داشته و دستاوردهای مطالعاتی و پژوهشی در قالب گزارش مدون به چاپ رسیده است. البته برای سهولت در کار امکان دریافت مجوز نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان نشر تولیدات علمی در قالب کتاب نیز فراهم گردیده است.

این بخش به تولید انواع محصولات فرهنگی در قالب کتاب، مجله، کاتالوگ، بروشور و سایر تولیدات فرهنگی مانند فیلم، عکس، اسلاید و تولیدات قابل دسترس به صورت مجازی و از این دست می­‌پردازد.

  ب: رویدادهای فرهنگی که از سوی مرکز هدایت و برنامه­‌ریزی می­‌شوند، در قالب سخنرانی، همایش، نمایشگاه، نشست­‌های تخصصی حوزه پژوهشگاه و سایر موارد نکوداشت و بزرگداشت را شامل می­‌شوند. ارتباط مستقیم میان رویدادهای فرهنگی و تولیدات فرهنگی وجود دارد. معمولاً سعی می‌شود پس از رویداد فرهنگی، تولید فرهنگی ایجاد شود.

 پ: هدف اصلی پژوهشگاه از راه‌­اندازی گروه کودک و نوجوان در حوزه­ میراث فرهنگی، حفظ میراث و هویت ما از گذشته برای انتقال به نسل آینده است. بر همین اساس مخاطب اصلی میراث فرهنگی را کودکان تشکیل می­دهند. همچنین طبق تعریف کودک از منظر یونسکو (17-7) این قشر که دوران تحصیل را طی می‌­کنند مهمترین گروهی هستند که باید مورد توجه فعالیت­‌های میراث فرهنگی قرار گیرند، برای همین منظور بخش ویژه­ای به نام کودک و نوجوان در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ایجاد شده تا فعالیت­‌هایی منطبق با ویژگی­‌های این گروه از جامعه مد نظر داشته باشد.

 

 وظایف مدیریت 

  • - انجام کلیه اقدامات لازم درخصوص معرفی، فرهنگ سازی و ترویج میراث فرهنگی و گردشگری و یا برگزاری کارگاه‌­های آموزشی، نشست­‌های تخصصی، جلسات هم‌­اندیشی و نمایشگاه‌­های علمي و پژوهشی؛
  • - شناسایی و ارتباط با واحدهای خصوصی برگزار کننده نمایشگاه­‌ها به منظور جلب نظر آنها؛
  • - برنامه­ريزي و برگزاری نمايشگاه­‌ها، همایش­‌ها و سمينارها، كنگره‌­ها، سمپوزيوم­‌ها و كنفرانس­‌هاي علمي تحقيقاتي داخلی و خارجی با توجه به نیازهای پژوهشکده­‌ها و مدیریت‌های پژوهشگاه؛
  • - برنامه­ریزی، معرفی و آموزش پایگاه­های ملی و جهانی؛
  • - انجام اقدامات لازم برای تهیه و ارتقاء کیفیت اسناد و مدارک آرشیوی پایگاه­‌ها متناسب با استانداردهای درخواستی یونسکو؛
  • - بررسی و انجام اقدامات لازم در جهت ارتقاء معرفی آموزش در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری؛
  • - معرفي امكانات علمي، تحقيقاتي و توانایي­‌هاي بالقوه پژوهشگاه به جامعه؛
  • - بررسی و انجام اقدامات لازم برای راه­‌اندازی سایت اطلاع­‌رسانی تخصصی معرفی ميراث فرهنگی و آثار جهانی؛
  • - ارائه خدمات آموزش تخصصی به افراد و شرکت‌­های فعال در بخش میراث فرهنگی و گردشگری؛
  • - ارائه بسته‌­های آموزشی تخصصی جهت توانمندسازی افراد و شرکت­‌های فعال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری؛
  • - شناخت دوره­‌هاي تخصصي كوتاه مدت و بلند مدت مورد نياز بخش­ معرفي میراث فرهنگی و گردشگری كشور؛
  • - بحث و تبادل نظر با خبرگان و متخصصین سایت‌­های مربوط در زمینه­‌های مختلف مورد نیاز در راستای معرفی آثار فرهنگی و گردشگری؛
  • - انجام امور مربوط به چاپ و انتشارات پژوهشگاه؛
  • - احيا و نشر متون كهن معتبر و ممتاز پژوهشگاه.

 
ولی تیموری
رئیس مرکز معرفی فرهنگی