اخبار پژوهشکده
1399/12/30 شنبهتوسط هنرمند گروه پژوهشی هنرهای سنتی انجام شد
نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‎های شیشه
در راستای حفظ و اشاعه هنر های سنتی و ملی ایران، نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‎های شیشه در قالب طرح پژوهشی توسط هنرمند گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز 5خرداد 1400با اعلام این خبر گفت: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‎های شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشتۀ نگارگری انجام شده است .
او نقاشی گل و مرغ در دورۀ  قاجار یکی از جنبه‏های درخشان هنر این دوران خواد  که بازشناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیت‏های این هنر و تحولات آن تا دورۀ قاجار می‎کند.
وی با بیان اینکه مطالعۀ این آثار نشان می‏دهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دوره‎های قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد تصریح کرد: عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ می‏سازد.
به گفته شریف زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانه‎های مشترکی مانند گل و مرغ است.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی ،عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دورۀ قاجاررا دارای معنای نمادین دانست و افزود: در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی بر مبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.
او مرغ در عرفان ایران اسلامی را تجلی روح خواند و گفت:طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه‏پرداز با رنگ‏های شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد 30در 25 سانتی‎متر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .
شریف زاده اظهار داشت:شیوۀ نقاشی روی کاشی با رنگ‏های شیشه که قابلیت پخت از دمای 540 تا 570 درجۀ سانتی‏گراد را دارد یکی از شیوه‏هایی است که می‏توان جهت نشان دادن ظرافتها و نقطه‏پردازی‏هایی که در نقاشی‏های گل و مرغ دورۀ قاجار بوده استفاده کرد چرا که با استفاده از رنگهای لعابی نمی‏توان به خوبی ظرافت و همینطور نقطه‏پردازی نقاشی‏های دورۀ قاجار را به تصویر کشاند.
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی گفت: به همین منظور و جهت به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافتهای نقاشی‏های گل و مرغ دورۀ قاجار استفاده از این رنگ ها (رنگ شیشه) بر روی کاشی در دستور کار قرار گرفت.
او در تشریح مراحل کار اظهار کرد: پس از انداختن تصویر گل و مرغ بر روی کاشی، با استفاده از رنگهای شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگ‏ها است، رنگ‏گذاری و سپس نقطه‎پردازی و سایه روشن نقوش انجام می‏شود.
 وی در پایان تصریح کرد : پس از اتمام کار، اثر در کوره با دمای840 تا 570 درجۀ سانتی‎گراد پخته و به این ترتیب طرح بر روی کاشی تثبیت می‏شود.
عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما