اخبار پژوهشکده
1399/11/7 سه شنبه
پژوهشی عملی در چهره پردازی دوره قاجاری
پژوهش و اجرای چهره پردازی دوره قاجاری بر روی بشقاب سفالی به منظور شناخت روش کار توسط هنرمند رشتۀ سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

.

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی پژوهشگاه امروز «سه شنبه »با اعلام این خبر گفت: تک چهره‏ نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی‏ های انسانی تحت عواملی تغییر کرد.
او افزود:هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت ‏پردازی و فاصله گرفتن از فرم‏ های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم‏ انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی بوجود آورد.
شریف زاده از ویژگی‏ های نقوش این دوره را تأکید بر شاخصه‏ های اروپایی نظیر سایه ‏پردازی و پیکرنگاری دانست و تصریح کرد:کاربرد رنگ های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان می‏داد.
به گفته رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، در این دوره انسان‏هایی اشرافی با چهره‏های شاد ومتبسم، چهره‏ هایی با حالت سه رخ و ساده شده ، بدن هایی به حالت نیم تنه با لباسهایی به شکل چند خط ساده در رنگ‏ های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه ای و سفید ترسیم می شده اند.
او نقوش ،راه‏ راه و فلس مانند بر روی لباسها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس ‏های اروپایی با یقۀ بازرا از مشخصه ‏های نقوش درباری آن دوره خواند و گفت:از این رو سعی بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با توجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.
شریف زاده با بیان اینکه شبیه‏ سازی ازنقوش چهره‏ نگاری لوح های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر 30 سانتی‏متر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی ‏فر انجام شده افزود: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی واز تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می شده و بیشتر بر نقوش تاریخی ، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه های روزمره وبزمی تاکید داشته و در حال حاضر در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می شود.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات اینکار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره کرد که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند وگفت: اصولا از شاخص های این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.
اودر ادامه با اشاره به روندانجام این طرح اظهار داشت:پس از انتقال نقوش، قلم ‏گیری و لعاب ‏گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه‏ های سفالی لایۀ رویی آن با حالتی شیشه ‏ای و شفاف فیکسه شده و برای پخت در دمای 960 درجۀ سانتی ‏گراد آماده می ‏شود.
عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما