اخبار پژوهشکده
1399/12/30 شنبهدر واکاوی مفاهیم و اعداد رمزی در نقوش و کتیبه‌های ارسی خانۀ ابراهیمی تشریح شد
عناصر رمزنگاری شده میان نقوش هندسی در ارسی خانۀ ابراهیمی اردبیل
نگاه معنوی نه فقط در کلیت معماری خانه ابراهیمی اردبیل بلکه در تمامی عناصر حجمی، شکل، نور، رنگ، ماده و فضا مشاهده می‏شود و ارسی این بنا مانند صفحه افتتاحیه نسخ خطی قرآن دارای عناصر رمزنگاری شده میان نقوش هندسی و متن کتیبه‎هااست که هرچه بنگری بیشتر می‎یابی.

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مریم کیان عضو هیئت علمی گروه هنر های سنتی پژوهشگاه امروز 11خرداد 1400با اعلام این خبر گفت : پژوهش «واکاوی مفاهیم و اعداد رمزی در نقوش و کتیبه‌های ارسی خانۀ ابراهیمی» واقع در بافت قدیم اردبیل در گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .
او بابیان اینکه خانۀ ابراهیمی در اواخر دورۀ زندیه ساخته شده و در بافت قدیم اردبیل قرار دارد تصریح کرد : تزیینات معماری این خانه مربوط به اواخر قرن 13 ه.ق است که به دلیل اقلیم سرد همانند اغلب خانه‎های سنتی اردبیل، به صورت حیاط مرکزی ساخته شده‎ و قسمتهای مختلف بنا، در دو یا سه وجه حیاط قرار گرفته‎اند.
کیان با اشاره به تأثیرات اقلیمی که موجب شده تا معمار، هندسه‎ای خاص را در ساخت آن در نظر بگیرد گفت :خانه دارای حیاط و شاهنشینی شبیه شبدر سه برگی ، سه در به زیر زمین، سه در به داخل ساختمان و سه در به بیرون دارد و شاه نشین دارای سه رواق شرقی، غربی و شمالی است  و یک ارسی سه دری در جنوب شاه نشین قرار دارد.
او عمده تزیینات این ارسی راگره چینی دانست و افزود: اشکال هندسی هر لنگه ارسی با آن که خوانش عددی را به ذهن متبادر می‎سازد و صورتی از یک اثر هنری را معرفی می‏کند، ولی نشان از وحدتی هماهنگ درکل مجموعه دارد.
به گفته عضو هیئت علمی گروه پژوهشی هنر های سنتی ، در این پژوهش سعی بر آن شده است که ضمن شناسایی و تحلیل الگوهای عددی و مفاهیم نوشتاری، به واکاوی مفاهیم و اعداد رمزی در نقوش وکتیبه‎های این ارسی بپردازد.
کیان خاطرنشان ساخت: در واکاوی اعداد درمی‎یابیم که بعضی از اعداد، نزد برخی از مردم جنبه‎های اعتقادی و رمزگونه و مقدس دارد و بالعکس نمی‎توان درستی ریشۀ این باورها را اثبات کرد، چرا که گاهی کاملاً زاییده ذوق هنری بشر هستند؛ ولی اغلب اقوام به اعداد، معانی خاص و تمثیلی داده‎اند، به طوری که اعداد خاصی، محور بعضی از عقاید، سنن، باورها  و آداب قرار گرفته و همواره مورد توجه هستند.
او اظهار کرد: در هنر ایرانی، صورت‌های گوناگونی از خرد ورزی، ریاضی و منطق مبتنی بر فهم هندسی نمود و بروز یافته است و از مهمترین تزیینات هندسی در اندیشۀ ایرانی که منطق و زبان خاص خود را در ساحت‌های گوناگون هنری عیان ساخته، تزیینات مختلف گره‌چینی مشبک چوبی بوده است.
عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت : هنگامی که مخاطب در مقابل ارسی قرار می‏گیرد به اجزای آن توجه می‎کند، با آن که رنگ شیشه‎ای پشت قطعات در همۀ لنگه‎ها یکسان نیست ولی نمی‎توان تزیینات یکی از لنگه‎ها را بر دیگری برتری داد و به جرأت می‌توان گفت که ارسی یکی از خاص‌ترین هنرهای سنتی است که صورت و معنا، با هم در آن به تجمیع رسیده‌اند.
او در پایان با بیان اینکه هر نقش ورای ارزش صوری خود، دارای ارزش‏های برگرفته از فرهنگ سنتی است ونگاه معنوی نه فقط در کلیت معماری این بنا، بلکه در تمامی عناصر حجمی، شکل، نور، رنگ، ماده و فضا مشاهده می‏شود تصریح کرد: این ارسی مانند صفحه افتتاحیه نسخ خطی قرآن دارای عناصر رمزنگاری شده میان نقوش هندسی و متن کتیبه‎هااست که هرچه بنگری بیشتر می‎یابی.
عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما