اخبار پژوهشکده

.

 
 با تلاوت آیات قرآن مجید و پخش سرود ملی برنامه‏های نشست هفته پژوهش پژوهشکده هنرهای سنتی آغاز شد.
دکتر سید عبد المجید شریف زاده ریئس پژوهشکده هنرهای سنتی گزارشی از عملکرد یکساله پژوهشی پژوهشکده ارائه نمود. 
 سید عبد المجید شریف زاده ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته پژوهش و تشکر از همکاران خود در پژوهشکده هنرهای سنتی گفت: پژوهش و تحقیق جستجو و رسیدن به حقیقت امور است که به کشف حقیقت منجرب می‎گردد.
تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامانمند برای یافت، بازگویی و بازنگری فریضه‎ها،پدیده‎ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته‏هاست. در پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده‏های موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری‏ها به کار می‏رود.
شریف زاده گفت: طبق مصوبه فرهنگستان هنر
 گروه‏های پژوهشکده هنرهای سنتی ایران به 6 گروه بزرگ و اصلی تقسیم می­شوند که عبارتند از:
1-    گروه هنرهای صناعی
2-    گروه موسیقی دستگاهی و نواحی
3-    گروه نمایشهای سنتی و آیینی
4-    گروه کتابت و خوشنویسی
5-    گروه نگارگری و کتاب­آرایی
6-گروه معماری سنتی و هنرهای وابسته
او همچنین عنوان کرد که همکاران پژوهشی در یکسال گذشته15 عنوان مقاله در مجلات مختلف به چاپ رسانده‎اند. همچنین در این پژوهشکده 17 طرح موظفی پژوهشی و کارگاهی به اتمام رسیده است.
واحد دیگری که در این مجموعه به فعالیت مشغول است واحد آموزشی‎ست که در یک سال گذشته 124 هنر آموز، که 92 زن و 34 مرد داشته است.
واحد آزمون کارت صنعتگری در یکسال گذشته از71 نفر آزمون گرفته‎اند.
در سال گذشته از موسسات مختلف برای بازدید از مجموعه آمده‎اند که جمع کل بازدید کنندگان  375 نفر بوده است. در این بین بازدید ریاست محترم سازمان بعد از گذشت مدت طولانی برای اولین بار از مجموعه صورت پذیرفت. که به علت بسته بودن درب میانی پژوهشکده از وجود همچنین مجموعه ای در ساختمان مرکزی اظهار بی اطلاعی کردند.
گزارش بازدید 
ردیف
نام مؤسسه
مقطع
رشته
شهر
تاریخ
تعداد
1
دانشگاه الزهرا
کارشناسی
کتابت و نگارگری
تهران
22/1/97
2 نفر
2
دانشگاه هنر
کارشناسی
صنایع دستی
تهران
1/2/97
19نفر
3
دبیران آموزش وپرورش منطقه 13
.
.
تهران
5/2/97
15 نفر
4
دانشگاه الزهرا
کارشناسی
صنایع دستی
تهران
10/2/97
26 نفر
5
دانشگاه الزهرا
کارشناسی
کتابت و نگارگری
تهران
17/2/97
25 نفر
6
دانشگاه هنر
کارشناسی
معماری
تهران
19/2/97
16 نفر
7
دانشگاه علم و فرهنگ
کارشناسی
مدیریت هتلداری
تهران
22/2/97
25 نفر
8
دانشگاه مازندران
کارشناسی
صنایع دستی
مازندران
24/2/97
20 نفر
9
دانشگاه علم و فرهنگ
کارشناسی ارشد
طراحی لباس
تهران
24/2/97
15 نفر
10
دانشگاه علمی کاربردی شهرداری
کارشناسی
معماری
تهران
30/2/97
20 نفر
11
دانشگاه فنی حرفه ای
کارشناسی
 
کرج
5/3/97
15 نفر
12
شبکه ایران کالا(تصویر برداری)
.
.
تهران
13/3/97
3 نفر
13
شبکه ایران کالا(تصویر برداری)
.
.
تهران
19/3/97
3 نفر
14
تصویر برداری تیزر صنایع دستی
.
.
تهران
13/3/97
3 نفر
15
تصویر برداری تیزر صنایع دستی
.
.
تهران
19/3/97
3 نفر
16
مدرسه ژاپنیها وابسته به سفارت ژاپن
0
0
0
10/7/97
15 نفر
17
دانشگاه الزهرا
کارشناسی
طراحی پارچه و لباس
تهران
15/7/97
42 نفر
18
دانشگاه آزاد
کارشناسی
صنایع دستی
تهران
23/7/97
20 نفر
19
مرکز علمی کاربردی واحد 33             
کارشناسی
گردشگری
تهران
22/8/97
25 نفر
20
مرکز علمی کاربردی واحد55             
کارشناسی
صنایع دستی
تهران
26/8/97
15 نفر
21
دانشگاه هنر سمنان
کارشناسی
صنایع دستی
سمنان
27/8/97
33 نفر
22
دانشگاه هنر تهران
کارشناسی
عکاسی
تهران
28/8/97
15 نفر
 
جمع کل بازدیدکنندگان : 375 نفر
 
در مجموعه کارگاههای پژوهشی موجود در پژوهشکده 60  اثر فاخر و ارزنده کار شده است.
در کنار برگزاری همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار که ماه پیش برگزار گردید. ما 29 نشست‏های علمی و تخصصی و  15 نمایشگاه‏های تخصصی را داشتیم.
در واحد بانک اطلاعات هنرمندان هنرهای سنتی خانم علیدوستی 29 مصاحبه با اساتید پیشکسوت، همچنین هنرمندانی که مشغول کار قاجار بودند انجام داده‎اند.
شریف زاده در ادامه گفت: راه اندازی و احیاء دستگاه ترمه را در پژوهشکده داشتیم که آماده کار است ولی متاسفانه به علت کمبود نیروی کار نتوانسته ایم بیش از 2 سانت که نمونه گیری شده ببافیم.
دستگاه مخمل نقش برجسته که یکی از مهمترین دستگاه های بافت در صنعت نساجی است در حال آماده سازی است. از این دستگاه شاید فقط 2 عدد موجود باشد.
از دیگر خدمات مشاوره‏ای و تخصصی که در این پژوهشکده انجام می شود می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.
1 ـ طراحی، اجرا و نصب کتیبه‏های سردر ورودی نهاد ریاست جمهوری2 ـ طراحی، اجرا و نصب
2 ـ ساخت سر در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
3 ـ طراحی، اجرا و نصب ساخت سر در پژوهشکده هنرهای سنتی
4 ـ برگزاری workshop در سفارت ژاپن
5 ـ همکاری با دانشگاه ها در خصوص
ـ مشاوره‎های پژوهشی در زمینه پایان نامه ها
ـ مصاحبه های تخصصی
ـ مشاوره های آموزشی، عکاسی
6ـ مشاوره طرح های پژوهشی
 
در این پژوهشکده تا کنون 6 جلسه ارزشیابی و قیمت گذاری آثار هنری پژوهشکده هنرهای سنتی برگزار شده است.
او در ادامه از برگزاری همایش سلجوقی در سال آینده خبر داد.
 
 سخنرانی دکتر اسماعیل بنی اردلان در خصوص زیبایی شناسی و معرفت شناسی آثار صناعی ایران
بنی اردلان ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: خوشحالم که در کنار پژوهشگران و هنرمندان پژوهشکده هنرهای سنتی هستم. او با جمله ای از مینوی خرد سخنان خود را آغاز نمود.
پرسید دانا از مینوی خرد که خرد بهتر است یا هنر یا نیکی؟
مینوی خرد پاسخ داد که خردی که با آن نیکی نیست آن را خرد نباید شمرد و
هنری که خرد با آن نیست، آن را هنر نباید شمرد.(مینوی خرد، ترجمه احمد تفضلی)
لفظ آرت از آن جمله الفاظ است که در دوران مدرن با تحول در طرز دریافت و دانست ادمی از مسائل وجود و حقیقت از مرزهای مفهومی خود منحرف شده است و معانی تازه یافته است.
_ در ادوار پیشا مدرن در دریافت دینی و شرقی ، این کلمه که امروزه در فارسی معادل هنر است ، با معانی حسن و جمال پیوستگی داشت.
_
در آثار اندیشمندان اسلامی در ضمن بحث از وجود و مراتب آن این لفظ مورد تحیق قرار می گرفت و هیچ بحث مستقلی از هنر در معارف تمدن های شرقی انجام نشده است که این مسئله به معنای غفلت نیست بلکه می توان گفت کلمه هنر ، به نحو اصالی و مستقل مورد توجه نبوده است. یعنی در گذشته این موضوع سر و کار با هستی شناسی داشته است.
_در آرای متفکران مدرن ، به امر خلاقیت و نوآوری و نبوغ فردی و ذوق شخصی تقلیل می یابد و آن وجه از هنر که در مرتبه استتیک و متعلق به بحث معرفت شناسی یا اپیستمولوژی است مورد نظر قرار می گیرد.
او گفت هنر در معنی قدیم
- از سویی عین فضیلت و جوانمردی و فتوت است .
_ از سویی دیگر انکشاف و تجلی حقیقت شأنی که در آثاری که که اکنون زیر عنوان «آثار هنری» قرار می دهیم ظهور و بروز یافته است.
_ واژه هنر با معانی یونانی واژه techne (تخنه) بی مناسبت نیست.
_ تخنه = مهارت دست ، عموماً در استفاده از ابزار ، بویژه در فلزکاری. در هر حال ، تخنه به معنی مهارت ، توانایی ، حرفه ، پیشه ، و صنعتی که با دست و ابزار ساده صورت می گرفت با مفهوم هنر در آثار قدمای ایرانی نزدیک است.
_ واژه نفی تخنه = atechne ، به معنی بی هنر و ناتوان و غیر ماهر
_تخنه در سیر تحول تاریخی با واژه تکنیک سازگاری پیدا کرد که به معنای فن است.این مهارت می تواند کیفیت جادویی به خود بگیرد و تا سر حد ترفند و نیرنگ پیش برود و با شعبده بازی و تردستی فریبکارانه پهلو بزند.
_ فعالیت های انسانی از دید ارسطو به سه دسته تقسیم می شوند : نظری ، عملی ، ابداعی. تخنه یا فن در مرتبه سوم یعنی ابداع متحقق می شود و غایت آن تکمیل کار طبیعت مانند ساختن ابزار طبیعت است.تخنه ، علاوه بر معنی ساختن که به مهارت دست و کار و زحمت ملازم با آن اشاره دارد ، نسبت مستقیمی نیز با عقل عملی دارد. مراد از تخنه ، ساختنی است که مقرون به دانست و معرفت باشد.
هنر از نگاه یونانی:
_هنر دلچسب در نزد یونانی جز به توصیف سرزنده و دقیق تعبیر نمی شد. و این اصل اساسی زیبایی شناسی آن دوران بود.
_ آثار صناعی ، خواه شعر خواه اثر تجسمی ، امری برخواسته بود از ابداع _ یعنی ساخت و ورز یک فراورد غایی. در نظر یونانی وقتی اثر صناعی از جنبه فنی کامل باشد تأثیر عاطفی مقاومت ناپذیر بر مخاطب خود داردکه همسنگ اقناع هنری است.
_ تناسبات هندسی در هنر ابتدا در جهان شناسی فیلسوفان یونانی انعکاس بارز خود را یافت . کوشش این فیلسوفان بر این مصروف بود که هم در طبیعت و هم در هنر یک قانون هندسی عام بیابند.فرض بر آن بود که اگر هنر ( که همانا زیبایی است ) چیزی جز هماهنگی و رعایت تناسب نباشد ، پس منطقی به نظر می رسد که این تناسب در همه احوال ثابت باشد.اینچنین بود که تناسب هندسی مشهور به تقسیم طلایی ابداع شد و قرن ها بر تولید آثار هنری اثر گذاشت.
هنوز هستند بسیاری کسان که تقسیم طلایی را معیار ریخت شناسی ، چه در طبیعت چه در هنر ، میدانند. در نتیجه اصل تناسبات طلایی یکی از مباحث زیبایی شناسی درآمد.
به نظر می رسد که هنرمند در تجربه های دیداری خود به نحو شهودی این تناسبات را در میابد و آن را در کار خود اعمال می کند.چون در چشم او ،این شکل بازپرداخته ، از همانگی ، توازن و چشمنوازی برخوردار است.چنین دریافت شهودی را به روشنی در نقش های باستانی بازمانده در غارها به قدمت بیش از 10 هزار ساله می بینیم.که هنرمند غارنشین بی آنکه آگاهی نسبت به چنین تناسباتی داشته باشد ، عملاً آن تناسبات را در کار خود دخالت داده است.
بنی اردلان در ادامه گفت:
_ رعایت شهودی و نه آگاهانه تناسبات ، به دو قصد صورت می گرفت:
§        برای تصرف در نظم هندسی حاکم بر طبیعت
§        برای باز رسیدن به شکل آرمانی که هنرمند در ذهن داشت.اینگونه رفتار تناقض آمیز را حتی در تندیسه سازان یونانی نیز می بینیم.
_ در آثار پیش از رنسانس ، مشکل بتوان آثاری را در ایتالیا پیدا کرد که از واقعیت فاصله نگرفته باشد.اما در قرن 16 ، بازنمایی طابق النعل بالنعل طبیعت ، یعنی بعینه همان صورت واقعی آن ، رواج پیدا کرد.
سفالگری هم ساده ترین و هم دشوارترین هنرها شمرده می شود.ساده ترین است ، چون بدوی ترین هنرهاست و دشوارترین است ، چون انتزاعی ترین هنرهاست.
_ حال اگر به دو دستاورد حاصل از دو حوزه جغرافیایی ، یونان و ایران نگاه کنیم متوجه دو برداشت کاملاًمتفاوت هستی شناسی در آثار به جا مانده می شویم.گلدلن یونانی را همچون نمونه ای از هماهنگی کلاسیک می شناسند.
بنی اردلان در ادامه گفت: این هماهنگی با حفظ تناسبات هندسی شکل گرفته است.برخی کارشناسان هنر ، از جمله هربرت رید ، اینهمه کمال و تمامیتی را که در گلدان های یونانی وجود دارد «سرد و بی جان» می یابند.
_ حال اگر سفالینه های بازیافته در تپه های املش را با گلدان های یونانی مقایسه کنیم هماهنگی حاصل از نظم پیش اندیشیده یونانی که به یک هنر ایستا می انجامد ، در سفالینه های املشی ، بخصوص در گاوهای پرورده اش ، یک هنر پویا و زنده را به نمایش می گذارد.بدوی بودن هنر سفالگری و پیوند تنگاتنگ آن با زندگی و نیازهای روزمره سبب می شود که روح قوم ناگزیر در آن متجلی شود.
 
سخنرانی دکتر بهروز عمرانی سرپرست محترم پژوهشگاه
در ادامه نشست بهروز عمرانی، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر لزوم توجه به شیوه استاد و شاگردی برای تربیت هنرمندان هنرهای سنتی تاکید کرد. متاسفانه این روزها هنرهای سنتی را با صنایع دستی اشتباه می گیرند. شناساندن هنرهای سنتی و هنرهای فاخر یکی از راه هایی است که می توانیم جایگاه هنرهای سنتی را برگردانیم. او گفت: هنرمندان ما دچار سرگشتکی شده اند و این امر باعث می شود به بیراهه بروند و کاری را تولید کنند که نسبت های جدی با ساختار درونی مان نداشته باشد.
او افزود: ما قرار نیست کاری برای لذت گردشگر تولید کنیم بلکه باید کاری را خلق کنیم که خودمان از آن لذت ببریم و این همان اصالت و ویژگی های روحانی مندرج در هنرهای سنتی است .
او گفت: باید به هر شکلی اساتید هنرهای سنتی را جلب کنیم تا روایت و داستان به تولیدات را بار دیگر بازگو کنند.
 
 
عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما