1396/2/25 دوشنبهبرای نخستین بار صورت می گیرد:
نمایش حماسه های شاهنامه در پرده نقالی
مهدی طالعی نیا در تازه ترین اثرش؛ نخستین پرده درویشی با موضوع شاهنامه ای، رویداد ها و حماسه های شاهنامه را برای اولین بار در پرده درویشی به تصویر کشیده است .

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مهدی طالعی نیا این مطلب را امروز "دوشنبه "در «نشست و رونمایی از پرده درویشی با موضوع شاهنامه ای »که به همت پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همزمان با روز نکوداشت فردوسی در سالن همایش های پژوهشگاه  برگزار شد مطرح کرد و گفت :این پرده نخستین پرده نقالی شاهنامه ای  با الگوی پرده درویشی است .
او با اشاره به اینکه پیش از این پرده های عاشورایی ،درویشی و تابلوهای شاهنامه ای وجود داشته اند افزود :این پرده نقالی یکی از ابزارهای کار نقال است که همراه سایر ابزارش نظیر لباس ، کشکول ، چوب و ... با خود به این طرف و آن طرف می برد و مانند تابلو جنبه تزیینی ندارد .
این هنرمند با بیان اینکه در ترسیم این پرده ،از پرده درویشی های قدیم الهام گرفته است تصریح کرد :پرده درویشی های قدیم با موضوعات مذهبی و فورکلر هستند که در این تابلو به جای هر یک از عناصر و رویداد های مذهبی عناصر و رویدادهای شاهنامه جایگزین شده اند و تشابهات آنها به تصویردر آمده است.
وی در ادامه این پرده را نمایانگر موضوعات شاهنامه از قبیل  تولد رستم ، کشته شدن رستم ، هفت خوان رستم ، نبرد رستم و سهراب و ... دانست و به مقایسه ، تشابهات و بیان ویژگی های رویداد های مذهبی و شاهنامه ای در این اثر پرداخت . 
او گفت :در پرده های درویشی مهمترین عنصر یعنی حضرت ابوالفضل (ع) در مرکز تابلو ترسیم می شود در صورتی که در این تابلو رستم به عنوان نمادی از قهرمان شاهنامه به تصویر در آمده است .
همچنین در گوشه این پرده بر خلاف پرده های درویشی که تصویر سید الشهدا و حضرت علی اکبر را مشاهده می کنید نقشی از رستم در حال به آغوش کشیدن سهراب نمایان است .
این هنرمند در ادامه با اشاره به برخی دیگر از موارد از این قبیل به دلایل شکل گیری این اثر پرداخت و گفت : با توجه به مراجعات نقالان شاهنامه خوان و در خواست های آنان برای ترسیم پرده ویژه برای شاهنامه که بیانگر موضوعات ملی و حماسی شاهنامه باشد این تابلو را ترسیم کردم .
                                                                               پرده درویشی مهمترین ابزار نقالی
مریم نعمت طاووسی رییس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه این نشست گفت :بعد از ثبت پرونده نقالی یکی از بخش هایی که در این پرونده هنوز مورد بررسی و رسیدگی شایسته قرار نگرفته است پرده درویشی است .
او یکی از شاخه های نقالی را پرده خوانی و پرده را یکی از مهمترین ابزار نقالی دانست و گفت : خوشبختانه هنوز افرادی نظیر طالع نیا هستند که در این هنر فعالیت می کنند و می توان از تجربیات آنها در این هنر بصورت کتاب بهره برد.
                                                                               استواری فردوسی در عقیده اش
سید احمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این نشست به بیان برخی از ویژگی های حکیم ابوالقاسم فردوسی وشاهنامه با توجه به حوزه تاریخ و میراث فرهنگی  پرداخت.
او داستان سرودن شاهنامه را به رویداد تاریخی مهمی نسبت داد و گفت : شهر طوس مانند تمامی شهر های ایران بین قرن 3-7هجری قمری که توسط یک عارف مورد حمایت قرار می گرفتند توسط فردوسی به عنوان یک حکیم و عارف مورد حمایت قرار داشت به نحوی که فردوسی در آن شهر خانقاهی داشت که امروز به غلط نام هارونیه را بر آن گذاشته اند و هارونیه در اصل مشهد امام رضا است .
وی با اشاره به اینکه فردوسی شیعه زیدیه و به این عقیده متکی بود و در جای جای شاهنامه به آن اشاره کرده افزود :فردوسی کتاب خدای نامه را برای سرودن شاهنامه اساس قرار داده و در این کار صداقت رفتاری نشان داده و به عنوان یک مورخ همه مطالب را به نقل عنوان می کند و آنچه سخن  اوست را در مقدمه و سایر قسمت ها آورده است .
محیط طباطبایی گفت : عقیده دینی و پایداری فردوسی در این عقیده باعث می شود که وضعیت مطلوبی که سلطان محمود برایش تدارک دیده بود را کنار گذاشته و در عقیده اش استوار بماند .
وی از سوی دیگر شاهنامه را کتاب ارزشمندی  دانست که فارغ از اهمیتی که در نظم و شیوه آن دارد از نظر اخلاقی برای جامعه ایرانی و هویت آن مهم است .
محیط طباطبایی ، یکی از ویژگی های شاهنامه را در آن دانست که افرادی که مرکز پیروزی هستند نوعی همگرایی ملی را نمایندگی می کنند و به بیان نمونه هایی از این قاعده پرداخت .
                                                                                      رستم فرزند عقل
او با مقایسه رستم با اسطوره های فرهنگ های دیگر که نماد قدرتهای خارق العاده هستند رستم را فرزند عقل دانست که همواره به مدد این نیرو به پیروزی می رسد  .
مشاور ریاست پژوهشگاه گفت : نگاه ایرانی مشتمل بر همگرایی اقوام ، عقل گرایی رفتارها و صداقت و پایداری بر باور توسط شاعران ، نویسندگان ، نقالان ، راویان و... بیان می شود و کسی که شاهنامه می خواند با این رفتار و طرز فکر  مواجه می شود .
به گفته او ، خواندن شاهنامه جدای از زیبایی ها بخش عمده اش این است که می توان به خصلت های اصلی و ریشه دار در هویت ایرانی برسیم و نقاط قوت و ضعف رفتارمان را بیابیم.
وی گفت : فردوسی در میان تمامی شاعران تنها شاعر به صراحت شیعه و متکی بر اصول اخلاقی است که این اصول را در تمامی مراحل زندگی و مرگش نشان می دهد که در تاریخ ما خیلی تأثیر گذار است.
محیط طباطبایی با بیان اینکه شاعر بودن در زبان فارسی دری با تمام زبان های دنیا تفاوت دارد تصریح کرد :زیرا زبان فارسی دری متکی به نظم و قدیمی ترین سند شعر است و مورخ آن هم مثل فردوسی شعر می گوید.
در ادامه رضا میر مبین دانشجوی دکتری فلسفه هنر به بیان مواردی در خصوص سیر تحولی برخی از واژگا ن هنری در ایران پرداخت و پیشنه ای از واژ گانی همچون هنر ، استاد ، شاگرد ، صنعتگر ، نگارگر و... و کاربردهای امروزی آنها مطرح کرد .
این نشست با اجرای نقالی توسط مرشد بانو جهاندوست همراه بود .

عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما