Englishورودثبت نام خانهپژوهشکده هاپژوهشکده حفاظت و مرمتپژوهشکده باستان شناسیپژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخیپژوهشکده زبان شناسی ،کتیبه ها و متونپژوهشکده مردم شناسیگروه گردشگریگروه هنرهای سنتیگروه میراث طبیعیمعاونت هامعاونت پژوهشیمعاونت فناوری و کاربرد سازیمدیریت امور فناوری ، مراکز رشد واحدهای فناورمرکز مشاوره و ارائه خدمات تخصصیمرکز سیاست پژوهی و آینده پژوهیمعاونت اداری ، مالی و توسعه مدیریتمدیریت امور مالیمدیریت برنامه ریزی و آمارمدیریت توسعه منابع انسانی و بهره وریمدیریت امور پشتیبانیمدیریت امور بین الملل و حقوقیمدیریت حراستگروه نظارت ،ارزیابی و کنترل پروژهمرکز معرفی فرهنگیآرشیو خبرهادرباره پژوهشگاهاساسنامه پژوهشگاهمنشور اخلاقیرئیس پژوهشگاهدفتر ریاست و روابط عمومیشورای پژوهشیدبیرخانه هیات اجرایی جذب اعضای هیئت علمیدستاوردهای پژوهشگاهطرح پژوهشی استانیتماس با ما ......1399/10/24 چهارشنبهشماره نخست فصلنامه حفاظت از بافتهای تاریخی منتشر شدشماره نخست فصلنامه حفاظت از بافتهای تاریخی به همت دبیرخانه نشریات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد..به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ٧ مقاله تخصصی محتوای این شماره را تشکیل می دهد. "شهر اسلامی کجاست؟"،"مؤلفههای مؤثر بر حفاظت بافت تاریخی"،"بازخوانی روند رشد و توسعه اندیشه های خلاق در بازشناسی مبانی شهرنشینی و شهرسازی ایران شهر"،"باستان شناسی شهری، ضرورتها و اولویتها شناسایی و برنامهریزی نمودهای فرهنگ مادی و میراث فرهنگی شهر"،"شاخصهای منظر میراثی (فرهنگی) در بافت تاریخی ـ نمونه موردی بافت تاریخی عودلاجان"،"بررسی ابعاد چارچوب مفهومی بازآفرینی حفاظتمحور در بافتهای شهری تاریخی ایران"،"تبیین اکتشافی از سنجش میزان کیفیت فضایی در مدارس معماری زمینهمحور (نمونه موردی: دانشکده معماری یزد)"در این شماره به چاپ رسیده اند. در مقاله "شهر اسلامی کجاست" به قلم سید محمد بهشتی و النازنجار جعفری میخوانیم:" بر آنیم تا نشان دهیم چطور تصور طرح انداختن شهر اسلامی از نو، بدون توجه به تجارب گذشته، محصول نوعی سوءتفاهم معاصر است که بر اثر بیگانگی با مفهوم شهر از یکسو و معنای اسلام از سوی دیگر روی داده است. این موضوع را با طرح دو جریان غالب فکری آغاز خواهیم کرد که هر دوی آنان به نوعی معتقدند «شهر اسلامی» محقق نشده است. پس از آن روشن خواهیم کرد که «شهر اسلامی» چگونه شهری است و ما اکنون چه نسبتی با آن داریم. به سخن دیگر قصد داریم با تبیین دو مفهوم «شهر» و «اسلام» بر دو تلقی بالا تلقی سومی بیافزاییم که در آن شهر محمل ظهور تمام و کمال تجربۀ تاریخی زیستن در یک سرزمین است و نتیجتا همۀ دستاوردهای مسلمانان خود را در مدنیت اسلامی بروز داده و اصلا همینهاست که شهر را تبدیل به عرصهای روشن کرده و جایگاهها را تعریف و مشخص کرده است. اگر منکر تحقق مدنیت و شهر شویم در واقع منکر همۀ دستاوردهای تاریخی مسلمانان شدهایم. تجربه تحقق مدنیت در هر سرزمین به اقتضای شرایط و ویژگیهای آن به نحوی خاص رقم خورده و نتیجتا در هر جا با جای دیگر صورت متفاوتی یافته است. لذا اگر به دنبال هیئت واحدی از مدنیت بگردیم آن را نخواهیم یافت. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ ایرانیان بنا به طبع خود همواره رویکردی معنوی به دین و از جمله دین اسلام داشتهاند. همین رویکرد معنوی به همراه تجربۀ تاریخی طولانی زندگی در سرزمین ایران، در مدنیت و شهر ایرانی بروز یافته که عالیترین نمونۀ آن اصفهان است. از اینرو در بخش پایانی مبحثی طرح خواهد شد مبنی بر اینکه اصفهان شهر آن هم از نوعی اسلامی آن است." عكس هاي مرتبط : امتیاز دهی بيشتر ارسال به دوستان نام ارسال کننده : ایمیل ارسال کننده: نام دریافت کننده : ایمیل دریافت کننده : موضوع ایمیل : کد تصویری :