1399/12/9 شنبهدر نشست تخصصی :
موضوع «کرونا، میراث ناملموس و تاریخ» بررسی شد
نشست «کرونا، میراث ناملموس و تاریخ» از سلسله نشست های همایش بین المللی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا بر حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع خلاق و هنرهای سنتی بصورت مجازی برگزار شد.

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این نشست مهرداد عربستانی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران، دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران به موضوع" جوامع بیمار:بنیادهای رفتاری ناسازوار" پرداخت.
به گفته او بنیادهای رفتار ناسازوار می توانند با تغییرات محیطی و اجتماعی سازواری یافته و به حیات خود ادامه دهند و نباید اینگونه تصور کرد که همه عناصر فرهنگی و تبعا میراث فرهنگی یک جامعه الزاماً حاوی عناصر تطبیق یافته و سازوار است چرا که برخی از این الگوها و عناصر فرهنگی می توانند نقش ناسازوار داشته و در شرایطی حتی منجر به بیماری (جسمی و روانی) و ناخرسندی آحاد جامعه و حتی اضمحلال اجتماعی-فرهنگی شوند.
او سپس به برخی از دستورالعمل‌ها و تجویزات مبنی بر طب سنتی یاد کرد که بعضاً حتی باعث سرایت بیشتر و اخلال در جریان درمان بر اساس پزشکی نوین و تجربی بوده است و گفت:اگرچه ممکن است برخی از آموزه های تجربی احتمالاً از آزمون تجربی علمی سر بلند بیرون آمده باشند ولی تا زمانی که علت قبول آنها تنها اعتبار اسطوره‌ای پدر و گذشتگان باشد نه تجربه علمی ممکن است همیشه نقشی ناسازوار را ایفا کنند ،در واقع عناصر ناسازوار فرهنگی در هر جامعه‌ای ممکن است وجود داشته باشند ولی تا زمانی که آثار مخرب آن ها مستقیماً جامعه را تحت تاثیر قرار ندهد ادامه حیات بدهند و دیگر اینکه ممکن است میزان وشدت و ناسازواری آنها نیز در موارد مختلف متفاوت باشد لذا لازم است که ضمن شناخت و حفاظت از میراث فرهنگی که به دست ما رسیده است از امکان کارکردهای سازگارانه آن نیز غافل نشد.
سخنران بعدی این نشست، زهره انواری عضو هیئت علمی و استادیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به "فرایند تغییر رفتارهای فرهنگی در پاندمی کرونا با ارجاع به پاندمی های تاریخی" اشاره کرد وضمن بازتعریف مفهوم بهداشت در شرایط پاندمی کرونا در ایران اظهارکرد که بهداشت ممکن است تحت‌تأثیر فرهنگ زمینه در جامعه قرار ‌گیرد و اگر ما یک منحنی را با قواعد خاص پزشکی درنظر بگیریم، تحت‌تأثیر فشارهای فرهنگی ممکن است آن قواعد در زیر و یا بالای آن  منحنی قرار گیرد به عبارتی دیگر فعالیت رسانه ها، میزان آگاهی، دین و مذهب و آیین‌ها، عوامل روانشناختی و ... همه در این امر دخیل هستند و می‌توانند بهداشت را از آن نرم‌هایش بالاتر و یا پایین تر بیاورند.
او در ادامه به نحوه مواجهه مردم ایران با کرونا و تاثیرات عوامل فرهنگی- اجتماعی بر آن اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا در ایران، ابتدا شوکی در جامعه ایجاد شد، در مرحله بعد مقداری پذیرش ایجاد شد و الان پیمایش‌ها نشان می‌دهند که افراد ضمن پذیرش این بیماری، به سمت رفتارهای آگاهانه و به سمت سازش با آن حرکت می‌کنند.
انواری در پایان سخنان خود به موضوع خلأهای سیاستگذاری از منظر انسان‌شناسی پرداخت و خاطرنشان کرد: شاید تنها چیزی که کرونا را از بقیه چیزها متمایز می‌کند، تبعیض‌هایی‌ست که بدون درنظر گرفتن تفاوت‌ها و شرایط متفاوت افراد، تجویز شد. بنابراین وضع قوانین یکسان برای همه و نیز عدم اجرای صحیح این قوانین دو خلأ سیاستی مهم هستند که در شرایط کرونا بروز پیدا کرد.
آزاده پشوتنی زاده سخنران بعدی نشست نیز توضیحاتی درباره احیای رسم چمرو در میان زرتشتیان و مسلمانان برای رفع کرونا پرداخت کرد و اینکه چگونه در این رسم بیمار شناسایی، قرنطینه، پرستاری و درمان می شود.
آخرین سخنران این نشست شبان میر شکرایی پژوهشگر میراث فرهنگی ناملموس به موضوع "کرونا،میراث ناملموس، فرصت یا تهدید"پرداخت.
او به فعالیت های میدانی اش در  در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: از آنجایی که روستاهای این استان کمتر مورد توجه و مقصد گردشگری قرار گرفته اند کمترین آسیب را از بیماری کرونا دیده اند و در بسیاری از موارد حتی نام بیماری برای آنها آشنا نبود.
 این پژوهشگر ،از اینرو توجه مسئولین به خصوص در زمینه گردشگری را به این مهم جلب کرد تا در برنامه ریزی های کلان آینده ازاین امر غافل نشوند.

عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما