1396/2/27 چهارشنبهدانشجوی تاریخ هنر و باستان شناسی دوره اسلامی دانشگاه بامبرگ آلمان مطرح کرد :
امامزاده عبدالله کودزر اراک با وجود گچبری های بی نظیر ناشناخته مانده است
امامزاده عبدالله کودزر اراک ثبت شده در آثار ملی ؛ با وجود داشتن گچ بری های نفیس که تمامی فضای داخلی ساختمان را از کف تا زیر گنبد در بر می گیرد و محراب گچبری عظیم و پر کار تا کنون ناشناخته مانده و مطالعه علمی دقیقی روی آن صورت نگرفته است .

.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگر ی ، مریم معینی دانشجوی دکترای تاریخ هنر و باستان شناسی دوره اسلامی دانشگاه بامبرگ این مطلب را در نشست تخصصی" بررسی گچبری در معماری دوره سلجوقی و ایلخانی" که به همت بخش تزیینات وابسته به معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت با حضور گروه تاریخ و باستان شناسی دانشگاه بامبرگ آلمان در محل پژوهشگاه برگزار شد ، مطرح کرد .
این پژوهشگربه بیان گوشه ای از ویژگی های امامزاده شاهزاده عبدالله کودزر- اراک پرداخت و گفت : امامزاده عبدالله در روستای کودزر در ۷۰کیلومتری شمال غرب اراک و۲۲کیلومتری شمال غرب فرمهین قرار دارد.
وی گفت :این بنا یک هشت ضلعی منتظم با یک بنای الحاقی نوساز در جبهه شرقی می باشد که به روایتی مدفن حلیمه خاتون، خواهر امامزاده عبدالله است .
به گفته این کارشناس،  بنای امامزاده به دلیل داشتن گچبری های نفیس که تمامی فضای داخلی ساختمان را از کف تا زیر گنبد در بر می گیرد در سال 1364 شمسی به عنوان اثر تاریخی با قدمت تخمینی قرن چهارم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
او تصریح کرد :با وجود دارا بودن تزیینات گچی و محراب گچبری عظیم و پر کار؛ این بنا تاکنون ناشناخته باقی مانده و مطالعات کاملی بر روی آن انجام نگرفته است.
به گفته این پژوهشگر ، محراب امامزاده دارای کتیبه هایی به خط ثلث و کوفی ؛ شامل مضامین قرآنی، اسماء خداوند و دستور ساخت می باشد که قسمت انتهایی آن آسیب دیده و بدون تاریخ است.
او اظهار داشت : این مبحث بر آن است تا با تکیه بر مطالعه تزیینات و بررسی خط و کتیبه های محراب، همچنین مقایسه تطبیقی این آرایه ها با آثار مشابه موجود، تاریخ احتمالی ساخت و دوره بندی دقیق تری از زمان ساخت و اجرای گچ بری ها ارائه دهد.
                                                                                                 گچ مصالحی هم ارز با چوب و سنگ
پروفسور لورنس کورن استاد تاریخ و باستان شناسی دانشگاه بامبرگ آلمان دیگر سخنران این نشست با اشاره به  نقش و موتیف ها در گچبری های دوره اسلامی و روش های مقایسه تطبیقی آن گفت :با گذشت قرون مختلف  پیش از اسلام و رسیدن به دوران اسلامی گچ به عنوان یکی از مصالح و اشکال معماری به شکل تزیینی و  کاربردی در منطقه خاور میانه به عنوان مصالحی هم ارز با چوب و سنگ در این دوره ها مورد استفاده قرار می گرفته است.
او افزود : از دوره ای به دوره تاریخی دیگر و از منطقه ای به منطقه دیگر این مصالح و روش های تزییناتی با گچ منتقل می شدکه در حقیقت می توان آن را به عنوان یک توسعه هنری بالقوه  در دوره های مختلف برشمرد.
استاد تاریخ و باستان شناسی دانشگاه بامبرگ اظهار داشت :در این میان گچبری با یک سیر تحول تاریخی از منظر تکامل و انتقال سبک ها و شیوه ها تا دوره معاصر شکل گرفته است.
به گفته وی پس از بررسی های انجام شده بر روی موتیف های گچبری، مشخص شد که موتیف های مختلف در هر دوره خود به تنهایی اطلاعات کامل و جامعی از نوع ، نقش و سبک آن در اختیار نمی گذارد.
او افزود:به عنوان مثال تنوع سبکی گچبری در سامرا و ارتباط طرح ، نقش و سبک با دیگر مناطق ما را به یک سیر تحول به هم پیوسته در قرون مختلف با مقایسه دوره های قبل و بعد این شیوه گچبری در سامرا می رساند.
کورن  گفت : بررسی های که در ایران در دوره سلجوقی و ایلخانی بر روی مسائل یاد شده  انجام گرفته نشان می دهد که گچبری های محراب امامزاده کرار ،گچبری های مسجد جامع ساوه و گنبد علویان همدان بر اساس ترتیب دوره تاریخی و موقعیت جغرافیایی مطالعات تطبیقی بر روی نقوش و سبک و نوع این آثار انجام گرفته است.
                                                                                                      نقش رنگدانه ها در آرایه های گچی
آنا ماری گوربانویچ دانشجوی دکترای تاریخ هنر و باستان شناسی دوره اسلامی دانشگاه بامبرگ دیگر سخنران این نشست به بررسی زیبایی شناسی و نقش رنگدانه ها در آرایه های گچی مقبره پیربکران پرداخت و گفت در این مبحث رابطه بین باستان سنجی بر روی پوشش های رنگی گچبری های دوره اسلامی با نگاهی ویژه به پوشش های رنگی بر روی گچبری های مقبره پیربکران مورد بررسی قرار می گیرد.
او گفت : در حقیقت این مبحث رابطه میان علوم و تاریخ هنر برای شناخت دقیقتر و بهتر از آرایه های گچی را مورد ارزیابی قرار می دهد.
این کارشناس اظهار داشت : برای شروع این کار ابتدا با عکاسی دیجیتال و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی یک بازسازی فرضی رنگی بر اساس داده های آزمایشگاهی  صورت می گیرد که  در خصوص شناخت لایه های رنگ و درک بهتر زیبایی شناسی لایه های گچبری اطلاعات جامع تری به ما ارایه می کند تا با این رویکرد با تحقیقات بیشتری و شناخت فنی این آرایه ها، موتیف های رنگی روی گچبری ها را بهتر بشناسیم.
علی آقاجانی دیگر سخنران این نشست نیز به تشریح برنامه پژوهش آینده گروه تاریخ و باستان شناسی دوره اسلامی دانشگاه بامبرگ آلمان با عنوان بررسی تاریخی و تکنیکی گچبری های دوره سلجوقی و ایلخانی در ایران پرداخت.
فتح اله نیازی مسئول بخش تزیینات وابسته به معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت نیز در ادامه گفت : با توجه به مذاکرات اولیه این هیئت با پژوهشکده حفاظت و مرمت و طبق تفاهم نامه های قبلی پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه بامبرگ آلمان، قرار است در این پروژه پژوهشکده حفاظت و مرمت و دانشگاه بامبرگ همکاری داشته باشند.
او افزود :البته بخش تزیینات پژوهشکده حفاظت و مرمت با اراِئه  طرح جامع اطلس گونه شناسی تزیینات وابسته به معماری در ایران در سال گذشته و تصویب این طرح به عنوان یک طرح پژوهشی در سطح ملی؛ فاز اول آن را با عنوان گونه شناسی تزیینات گچبری در ایران با همکاری پژوهشکده ابنیه و بافت آغاز کرده است.


عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما