1398/4/18 سه شنبه
بررسی تاریخی تکنیک های بافت در نساجی
روح الله دهقانی در نشست «بررسی تاریخی تکنیک های بافت در نساجی »که در چارچوب سلسله نشست های تخصصی هم اندیشی رویکرد های پژوهشی در هنر های سنتی برگزار شد،به بررسی این تکنیک ها و نقاط ضعف و قوت آنها پرداخت.

.

                                                               
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، او در ادامه پارچه ها را در گروه های پارچه های بی بافت( تمامی نمد ها در این گروه قرار می گیرند )، پارچه های بافت حلقوی (پارچه هایی که با استفاده از یک نخ یا چندین نخ و با درگیری حلقه های رج های پایین با سرنخ ، حلقه های جدید در رج بالا شکل می گیرند)و پارچه های تاری پودی(تمامی پارچه های کهنخ های تار وپود نسبت به هم دارای تقاطع نود درجه بوده و با زیر و رو شدن کنار هم قرار می گیرند) تقسیم بندی کرد.
وی در ادامه با توضیح مختصری در مورد انواع تکنیکهای بافت و ضعف و قوت آنها با توجه به وجود سه شیوه بافت پایه که تمامی منسوجات بر مبنا آنها طراحی و اجرا می شود به معرفی این تکنیکها پرداخت.
این پژوهشگر گفت :در بافت اطلسی ایجاد دهانه رو به بالاست ؛ پارچه آن  لطیف و سبک در بخش نقش پود نما و در زمینه تارنما است و همواره رنگ تار تعیین کننده رنگ زمینه پارچه می باشد و با تغییر رنگ پود زمینه تغییر نمی کند.
او افزود:در بافت پشت کلاف(ترمه) ایجاد دهانه رو به پایین است که در این شیوه امکان بافت نقوش گسترده امکانپذیر و علاوه بر آن کنترل رنگ زمینه نیز میسر می شود.
دهقانی اظهار داشت : دربافت دارایی با اضافه شدن یک ردیف تار بیشتر ،پودها هم روی پارچه هم در پشت پارچه مهارمی شوند و تمامی پارچه پود نما و هیچ یک از نخهای اطلسی نمایان نیستند در این روش استحکام پارچه چندین برابر می شود .
وی در پایان به معرفی نمونه هایی از تکنیک های بافت در نساجی پرداخت.


                                    
  
                      

عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما