کارگاه ها-کارگاه نقاشی پشت شیشه
هنر نقاشی پشت شیشه به عنوان یکی از جذاب ترین هنرهای سنتی در حال گسترش می باشد، و این در حالیست که روایت ها و رویدادهای مذهبی و تاریخی را در معرض دید تماشاگر قرار می دهد. با توجه به اینکه در تمامی دنیا سبک کار اولیه تمایز چندانی با یکدیگر ندارند و عمدتا آثار اولیه ریشه در ایتالیا دارد، با این حال می توان اولین معرفی از هنر نقاشی پشت شیشه را در آثار دوران قرون وسطی در ایران بیان داشت که با توجه به گستردگی فرهنگ ایرانی و اسلامی جنبه هنری و تزیینی و سفارشی آن نمایان تر شده است.
   نتایج نشان می دهد اگرچه هنر نقاشی پشت شیشه از نظر تکنیک و کاربرد مواد اولیه در ایران کاملا از سبک ایتالیا پیروی می کند اما به لحاظ محتوا و موضوع نقش های ایرانی و به لحاظ زیبایی بصری و ظرافت های اجرایی، نقوش دارای قابلیت های ویژه می باشد. نقاشی پشت شیشه یک هنر کاملا کلاسیک می باشد که می توان محل تولد آن را در منطقه آپولیا در جنوب ایتالیا امروزی دانست و در قرون وسطی جزایر مونرو را می توان به عنوان مرکز عمده این هنر -صنعت دانست. در طی زمان هنر نقاشی پشت شیشه در خدمت مذهب و کلیسا قرار گرفت و با گذشت زمان تبدیل به هنری مردمی شد و در خانه های مردم نفوذ کرد. با گسترش این هنر در اروپا از طریق بندر ونیز در دوران صفوی وارد ایران شد و در طول دوره قاجار به نقطه اوج خود رسید و به محض ورود به کشور فورا عطر محلی به خود گرفت.
   تاریخ دقیق ورود این نوع نقاشی به ایران مشخص نیست. اما به طور گسترده ای بر این باور است که این نقاشی از ونیز به بقیه دنیا منتقل شد. این شهر ایتالیایی مرکز توسعه  شیشه سازی و دکوراسیون برای قرن ها می باشد. ونیز یک شهر پورتال معروف بوده و از تجارت کالاهای مختلف از انواع متفاوت با کشورهایی که در آنجا حضور داشتند، برخوردار بوده است. از این رو احتمالا گفته می شود که این هنر از طریق معاملات وارد بخش جنوبی ایران شده و به آن رسیده است. اولین نمونه شناخته شده نقاشی پشت شیشه در ایران شامل پرندگان زیبا و گل هایی است که اغلب آنها در آینه سقف و دیوارهای گچبری در خانه های اشرافی شیراز به تصویر کشیده شده است و ساخت آنها در دوره زندیه به پایان می رسد. در طول زمان، در دوران قاجار، نقاشی پشت شیشه و آینه با الگوی پرندگان و گل محبوب شد. سپس صورت دختران با لباس و چشم اندازهای اروپایی به تدریج اضافه می شود. در طول دوران قاجار، گل، پرندگان و نام های الهی در لبه کار با کاغذهای طلایی و نقره پوشانده شدند.این الگو همچنین در مراسم مختلف مانند عاشورا، زراعت و کاشت استفاده می شد. به طور کلی، نقوش پرنده، گل، روایات مذهبی، یادبود ، حرم مقدس، داستان های حماسی، داستان های اساطیری فارسی و خوشنویسی رواج داشته است


معصومه دوستعلی

All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما